Vincennes - C3 - 30/09/2014

BOBBY JET begyndte ugen på banen i MAUQUENCHY i mandags. Hesten er tilsyneladende for hidsig til voltestart da den startgaloperede og så var det slut.

Idag var BECOME A STAR (foto) taget til MESLAY DU MAINE i et tillægsløb over 2.850 mtr med 25 mtrs tillæg. Hesten var meldt pænt op men det lykkedes alligevel med en flot 3die plads til € 3.500 i præmie. Tiden blev så flot som 1.15.1.

Ligeledes havde vi SCOTCH WHISKY til start på FYN. Det blev efter en hård kamp om spidsen pludselig til en galop og så var det slut.

Vincennes - C3 - 30/09/2014

Ugen starter begynder i Frankrig i morgen den 27. ds. med BOBBY JET/JARMO NISKANEN på banen i MAUQUENCHY LØB 4/2.850 volte for 4-årige hingste og vallakker. Hesten klarede sig forrygende godt, som vinder i sin kun anden start for os. Vi forventer at hesten vil være med på stregen.

Onsdag den 29 ds. bliver en start i Frankrig på banen i MESLAY DU MAINE med BECOME A STAR( foto). Løbet er et 2.850 meter løb med 25 og 50 meters tillæg. BECOME A STAR starter med 25 meters tillæg. Startlisten kommer først ved middagstid i morgen.

Samme dags eftermiddag prøver SCOTCH WHISKY/RENÉ KJÆR sig i et 2.140 meters med voltestart. Hesten starter fra spids som nr. 2. Er tippet nr 1 i programmet , men det vil vi gerne se inden vi tror på det. Hesten kan hvis den kan undgår at gå i galop, hvilket skete to gange sidst. Nu skal den gå hele vejen og så kommer resultatet i 2den række.

gensBALDWIN JET_1

BALDWIN JET/JARMO NISKANEN på ENGHIEN banen i går den 25. ds. fik en god start. Efterfølgende med lidt skiftende positioner. Der blev kørt lidt for langsomt og det løse underlag passer samtidig ikke rigtig  hesten, den hakker derfor den lidt i svingene. Den manglede lige det sidste da den gik i angreb, men en flot 3die plads i 1.16.7 og en præmie på € 5,740 (ca kr 42.000). En ellers flot bane og masser af begejstrede tilskuere. Det var meningen at BOBBY JET skulle have startet samme sted i dag, man da træneren ikke selv kunne køre og det ikke var muligt at finde en egnet kusk valgte han i stedet banen MAUGUENCHY ca 130 km syd for Paris, men herom nærmere.

PS.. Da BALDWIN JET skal have en 2-3 mdrs pause har træneren anbefalet at få hesten kastreret. Den er blevet for voldsom og han tror samtidig at den bliver bedre, når det hingstede bliver taget af den.

Når man nu sidder i en ledig stund og tænker på travsporten, så bliver man mere og mere frustreret. Man funderer og funderer: Hvad er der egentlig sket i de forløbne mere end 2 år siden Dansk Hestevæddeløb blev dannet. Mediecentret er blevet lukket ned og det derved indsparede beløb ((vi taler om ca 6-7 mill.) er så brugt andetssteds. Såvidt jeg kan forstå er pengene blevet brugt på at fremelske nye ideer og på at påvirke det politiske system.

Hvad er der ellers sket ?  Der er ikke blevet mindre administration. Ny organisation i form af Dansk Hestevæddeløb med ny bestyrelse og administration. DTC eksisterer stadig med bestyrelse og næsten samme administration og ligeledes den samme bemanding i sportssekretariatet.

Enkelte baner har rationaliseret, men hvad med resten af banerne.

Den økonomiske situation for hesteejerne er bare blevet forværret. Jeg tænker med gru på næste år.  Såvidt jeg kan forstå er der stadig ikke opnået nogen form for forståelse i Folketinget. Der er hele tiden meldt ud om forhandlinger om dannelsen af et fælles Nordisk Spilleselskab, hvor langt er man nået her ? Er det bare ønsketænkning eller luftkasteller uden reel tro på en gennemførelse ?

Jeg er bange for at politikerne ingen tillid har til travets evner til at finde de rigtige folk, som kan løse travets problemer. Mange af de folk, der skal arbejde hårdt for travet er stadig de samme. De har ikke kunnet bidrage med nogen form for innovasion, HVORDAN skal de så kunne det i dag ?

Hvis det fortsætter som hidtil, jaa så er det nemt at spå om travets fremtid. Travfolket tror ikke på noget som helst, hvorfor skulle man det, vi får ingen informationer, der kan bibringe bare en lille smule optimisme.

Med dette indlæg bliver man nok ikke mere populær snarere mindre, men pyt, lederne i organisationerne hilser jo ikke på én i forvejen.

Jørgen Jensen

 

BALDWIN JET_1

BALDWIN JET på ENGHIEN den 25.ds. i løb 6/2.875 volte med startnr. 3 bliver ugens eneste start. JARMO NISKANEN har valgt at sætte sig i sulkyen igen. Hesten har haft mange chancer for at vinde de sidste par løb, men heldet har manglet, men måske kommer det denne gang.

Der kan spilles på DanToto og måske kan løbet også ses live.

HARAS DU PIN

HARAS DU PIN

Fyn den 8. ds.

Løb 1 med SANTO DREAM endte med en skuffende 5te plads. Hesten gav op ca 200 meter fra mål. Nu skal en prøve vise om der er noget i vejen med hesten.

Løb 6 med HARAS DU PIN udmøntede sig i en godkendt 2den plads. Hesten yder altid sit bedste, men måtte se sig slået af en bedre hest. Nu får den en tiltrænkt pause på 1-2 mdr..

Løb 7 med SCOTCH WHISKY blev ikke som forventet. Disk for galop.

Der bliver ikke flere starter i denne måned med vores MORTEN JUUL trænede heste. Derimod er alle vore 3 franske heste meldt til løb sidst på måneden. BALDWIN JET på ENGHIEN d 25.ds. , BOBBY JET på MAUQUENCY d 27.ds og BECOME A STAR på MESLAY du MAINE d 29.ds.

HarasDuPin_20130116_afc_500px

Foregår alle på FYN onsdag den 8 ds.:

Løb 1/2.140, SANTO DREAM/RENÉ KJÆR med prog. nr 7. Med en defensiv indledning og en god afslutning tror vi på en god trio.

Løb 6/1.640, HARAS DU PIN/RENÉ KJÆR (foto) med prog. nr 3. Selvom sporet er fint, så tror vi denne gang på et rygløb. Det slider altid at skulle kæmpe om spidsen. Lykkes det tror vi på en god trio.

Løb 7/2.140, SCOTCH WHISKY/RENÉ KJÆR med prog. nr 4. Det bliver første start i vort regi så derfor bliver det svært er tipse nogen placering. Hesten har jo en kanon afstamning. En 4-åring efter GOING KRONOS og samme mor som MALT WHISKY  (Bourbon Eyes). Vi tror på hesten på længere sigt og det bliver spændende at se på onsdag.

Baldwin Jet

Det er desværre de samme fotos vi præsenterer, men vi forsøger og forsøger. Det lykkes nok snart.

Ankom til Paris lørdag formiddag midt i en hedebølge på ca 38 gr. På travbanen i ENGHIEN om eftermiddagen, hvor pludselig Chr Hundebøll og frue dukkede op. De havde set at BALDWIN JET skulle starte og havde derfor taget toget til travbanen. Desværre slyngede hesten sig i starten af opløbet i en galop. Hesten var spillet som 2den favorit og derfor var det dobbelt ærgeligt.

Men vi fik revanche dagen efter på banen i La CAPELLE, en 1.600 meter bane. Der var masser af tilskuere, et kæmpe musikorkestra og som optakt en polokamp mellem et fransk og et indonesisk hold. Holdet fra Indonesien vandt.

I overværelse af rigtig mange tilskuere fik, i sin kun 2den start for os, BOBBY JET/JARMO NISKANEN en flot sejr, 2.700 meter autostart i tiden 1.16.2 med € 9.450 i sejrspræmie. Flot, fordi hesten siden starten for 1 måned siden var blevet behandlet og først har kunnet trænes for fuldt den sidste uge inden starten.

Baldwin Jet

Vi har 2 starter i denne uge. Begge i Frankrig.

I morgen lørdag den 4. ds. finder vi i løb 5/2.875 mtr volte BALDWIN JET/FRANCK OUVRIE med program nr, 11.  Hesten er bare blevet bedre og bedre og i forrige løb manglede heldet. En god trio/lille vinderchance. Der kan spilles på DANTOTO , løbet afvikles ca kl 16.10.

Søndag den 5 ds. skal vi til CAPPELLE med BOBBY JET/JARMO NISKANEN, løb 3 et autostartsløb 0ver 2.700 mtr. Hesten er ikke ringere end resten af feltet og med plads til en god afslutning skulle der være gode chancer for en topplacering.

Vincennes - C3 - 30/09/2014

Ugen startede på MOMARKEN i tirsdags med en godkendt 2plads til HARAS DU PIN/EIRIK HØITOMT i tiden 1.14.1 for distancen 1.640 mtr. Hesten kom tidligt til spids indtil kort før mål, hvor den blev slået med et hoved. Træner mener, der måske har siddet lidt rester af en infektion, som flere af staldens heste har været ramt af.

Løb 5 på ENGHIEN i dag var med vores dejlige 4-årige hoppe BECOME A STAR/FRANCK OUVRIE. Et autostartsløb over 2.150 meter, som var tænkt som et “preparé” løb, blev til slut alligevel et godt væddeløb. Forsøgte at komme ind som 3par udv., men da det ikke lykkedes måtte kuske tage spidsen. Det holdt ikke længe og hesten endte 3par indv.. Der blev kørt med skiftende hastigheder og 3-400 meter før mål blev der plads indv og hesten viste pludselig en overraskende god speed og sluttede på en 3plads til € 6.440. Tiden blev 1.15.1.. Hun bliver også spændende at følge.